SEO چیست؟


زمانی که شما برای Search مطلبی به اینترنت مراجعه می کنید در واقع موتورهای جستجوگر اقدام به یافتن اطلاعات مورد نظر برای شما می کنند. به این ترتیب که به جستجو می پردازند و بهترین نتایج مربوطه را به شما ارائه می دهند. این نتایج در واقع صدها و شاید حتی هزاران سایت مختلف می باشند که شما اقدام به بازدید از سایتها می کنید و یکی یکی سایتها را مورد بررسی قرار می دهید تا اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید ولی چون تعداد نتایج بالا است شما همه آن صدها و هزاران نتایج را مورد بررسی قرار نمی دهید ممکن است پس از بررسی نتایج در صفحه اول به صفحه دوم مراجعه کنید و یا صفحه سوم ولی هیچگاه به نتایج صفحه دهم مراجعه نمی کنید پس می توان نتیجه گرفت که موقعیت قرار گیری یک سایت در صفحات نتایج بسیار مهم است. یعنی هر چه یک سایت در صفحات اولیه نتایج قرار گیرد امکان دیده شدن و استفاده از آن سایت افزایش می یابد که این مسئله باعث بیشتر شناخته شدن سایت می گردد.


SEO یا Search Engine Optimization فرآیند بهینه سازی یک سایت است تا موتورهای جستجوگر آن را بهتر بشناسند به عبارت دیگر با پیشرفت کردن جنبه های داخلی و خارجی یک سایت بهترین رتبه بندی ممکن در صفحات نتایج را بدست آورد و تعداد بازدیدکنندگان از آن سایت را افزایش داد. به طور کلی روشهایی که به منظور بهینه سازی سایتها استفاده شده 2 نوع هستند که در زیر به آنها می پردازیم.

انواع روشهای مورد استفاده برای بهینه سازی سایت:
روشهای SEO به 2 دسته تقسیم می شوند که در اصطلاح White Hat و Black Hat نامیده می شوند.
White Hat: روشهای مجازی می باشند که مطابق با معیارهای موتورهای جستجو گر هستند و با استفاده از این روشها می توان یک سایت را به گونه ای بهینه سازی کرد که نتایج مثبتی را در پی داشته باشد و سایت مدت زمان زیادی به فعالیت خود ادامه دهد.
Black Hat: روشهای غیر مجازی هستند که بعضی از صاحبان سایتها برای ارتقاء سایت خود از آنها استفاده می کنند اما اگر موتورهای جستجو گر متوجه بشوند که در سایتی از این روشها استفاده شده ادامه فعالیت آن سایت را قدغن خواهند کرد و نام آن سایت را از فهرست اسامی سایتهای خود حذف خواهند کرد.

 

تاریخچه مختصری از SEO:


در اواسط دهه 1990 بود که صاحبان سایتها اقدام به بهینه سازی سایتهایشان کردند و در آن زمان موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی کردن یک سایت تنها به کدهای Meta-tag اکتفا می کردند و بر اساس همین کدها به رتبه بندی سایت می پرداختند.
همه کاری که صاحب یک سایت باید انجام می داد این بود که سایت خود را به موتورهای جستجوگر ارائه دهد که آنها با استفاده از ربات هایی صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دادند و اطلاعات کلی را در مورد محتوی سایت به دست می آوردند و آنها را فهرست بندی می کردند. آن اطلاعات شامل کلماتی بودند که در محتوی یک سایت قرار داشتند و کلمات کلیدی محسوب می شوند. در واقع صاحبان سایت ها متوجه ارزش بالای داشتن یک رتبه خوب در صفحات نتایج Search شده بودند فرصتی برای دیده شدن و شناخته شدن!
اما پس از مدتی مشخص شد که تنها استفاده از Meta-tag ها برای رتبه بندی یک سایت مناسب نیست، زیرا بسیاری از صاحبان سایتها به منظور افزایش شمار بازدید کنندگان و بدست آوردن رتبه بهتری در صفحات نتایج با قراردادن کلمات و عبارات نا مربوط اقدام به فریب موتورهای جستجوگر می کردند و بنابراین نتایجی که موتورهای جستجو گر ارائه می دادند نادرست و متناقض و نا مربوط به مطلب مورد Search بود پس از مدتی به دلیل تقلبهای زیادی که توسط صاحبان سایتهای مختلف برای بدست آوردن رتبه بهتر انجام می گرفت موتورهای جستجو گر اقدام به بررسی عوامل دیگری نیز کردند تا با بررسی کلیه آن عوامل به رتبه بندی سایتها بپردازند.
این عوامل مخفی هستند تا مورد دستکاری و تقلب قرار نگیرند مثلا موتور جستجو گر Google از 200 عامل مختلف برای رتبه بندی سایتها استفاده می کند.

 

عوامل موثر در بهینه سازی یک سایت چیست:


همان طور که در بالا ذکر شد موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی کردن سایتها عوامل مختلفی را مورد نظر قرار می دهند که در این جا به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.
مهم ترین عامل در بهینه سازی یک سایت دانستن رتبه(ranking) یک سایت می باشد که با الکسا(Alexa) و تولبار گوگل(google toolbar) قابل تشخیص است.

 

 1 -یکی از این عوامل میزان ارتباط محتوی یک سایت با مطلب مورد Search است. اینکه محتوی و مطالب موجود در یک سایت تا چه حد به مطلب مورد Search مربوط باشد بسیار مهم است. از این رو کلمات کلیدی در محتوی یک سایت از ارزش بالایی برخوردار هستند. حتی این مسئله که کلمات کلیدی در کجای سایت قرار بگیرند هم مهم است اینکه کلمات کلیدی در تیتر مربوط به یک متن قرار گیرند و یا در محتوی یک سایت؟!
همواره سعی کنید کلمات کلیدی را در قسمتهای خاص و مهم صفحات سایتتان قرار بدهید. مهمترین قسمت برای قراردادن کلمات کلیدی تیتر یک متن است. به طور کلی تیتر یک صفحه از اهمیت بالایی برخوردار است پس سعی کنید تیتر حداقل دارای سه تا از مهمترین کلمات کلیدی مربوط باشد که معمولا بازدیدکنندگان به منظور جستجوی آن کلمات از سایت شما بازدید می کنند. نکته قابل توجه این است که سایت شما از لحاظ محتوی به کلمات کلیدی مربوط باشد مثلا" اگر کلمات در مورد مطلب خاصی است محتوی سایت هم به همان موضوع پرداخته باشد.
لازم به ذکر است که هنگامیکه موتورهای جستجوگر اقدام به بررسی کیفیت محتوی یک سایت می کنند میزان کلمات کلیدی را هم مورد بررسی قرار می دهند اما باید توجه شود که آن کلمات هم باید به میزان مناسب استفاده گردد. تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی به منظور افزایش میزان آنها باعث می شود که سایت به جای بدست آوردن رتبه بهتر موقعیت بدتری در صفحات نتایج بدست آورد.

 

Link- 2
عامل مهم دیگری که ارزش سایت شما را مشخص می کند این است که شما در سایت های مختلف دیگر Link داشته باشید. به عبارت دیگر اگر سایت های دیگر Link سایت شما را در سایت های خود قرار دهند این نشاندهنده آن است که مطالب و محتویات سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است و بدین ترتیب شما توسط سایت های دیگر به بازدید کنندگان معرفی خواهید شد در نتیجه آمار بازدید کنندگان سایت شما افزایش خواهد یافت.
لازم به ذکر است که بعضی از موتورهای جستجو گر خواهان یک یا چند Link در یک سایت می باشند و اگر سایتی Link ای نداشته باشد آن سایت را جز نتایج خود محسوب نمی کنند مثلا موتور جستجوگری نظیر Google دارای سیستم مشخص کننده Link در یک سایت است.

در مورد لینک بد نیست بدانید قرار گرفتن لینک شما در سایتهایی مناسب است که :
1. از لحاظ محتوا به سایت شما مربوط باشند.
2. کلمات کلیدی سایت شما در آن جا هم استفاده شده باشد.
3. مهم باشند.


Meta-tag- 3

مهم ترین Meta-tag هایی که برای بهینه سازی سایتها مورد استفاده قرارمی گیرند عبارتند از Meta Keyword Tag و Meta Description Tag .
Meta Keyword Tag صاحب یک سایت را قادر می سازد تا مجموعه ای از کلمات کلیدی را در سایت خود قرار دهد تا موتورهای جستجوگر تشخیص دهند محتوی سایت به چه موضوعی پرداخته است.
Meta Description Tag صاحب سایت را قادر می سازد که به شرح مطالب سایت بپردازد.
موتورهای جستجو گر به بررسی Meta - Tag ها هم می پردازند.

 

 

4- استفاده از Robot.txt فایلی است که صاحب یک سایت را قادر می سازد تا بیان کند کدامیک از قسمتهای سایت اش بوسیله ربات دیده نشود به عبارت دیگر نشان می دهد که چه بخشهایی از یک سایت دیده شود.

 

5- فراهم آوردن مطالب مورد علاقه بازدیدکنندگان.
به جای آنکه صرفا" مطالبی برای راهیابی به Search Engine ها در سایت خود قراردهید سعی در ایجاد مطالب و محتویات مفید برای User نمایید. با قرار دادن مطالب مفید و مورد نیاز User در سایت تان می توانید آمار بازدید از صفحات سایت را افزایش داده و به مرور زمان در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر به رتبه بهتری برسید.


6- Update کردن صفحه های سایت
Update کردن صفحه های سایت بسیار مهم است. هر چند وقت یکبار با قراردادن مطالب جدید در سایت تان به User این فرصت را بدهید تا باز هم از سایت شما بازدید کند. علاوه بر این زمانی که مطالب موجود در سایت تان را Update می کنید رباتهای موتورهای جستجوگر از سایت شما بازدید خواهند کرد و دوباره به فهرست بندی سایت خواهند پرداخت.


7 -عدم استفاده از حروف اضافه
استفاده از حروف اضافه و کلمات تکراری در متن یک صفحه را به حداقل برسانید.
تا جایی که امکان دارد از جملات کوتاه و مفید استفاده کنید زیرا یک کاربر تمایل دارد با صرف حداقل زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرش برسد پس بهتر است به جای جملات طولانی با کلمات تکراری و حروف اضافه زیاد از جملات کوتاه و پر محتوا استفاده کنید. این نکته در مورد تیتر یک متن هم صدق می کند. عنوانی که برای یک متن انتخاب می کنید هر چه ساده تر و مفهوم تر باشد بهتر است.


8 -عدم استفاده از Flash در سایت
استفاده از Flash در سایت را به حداقل ممکن برسانید. زیرا همان طوری که خواننده یک صفحه نمی تواند Flash را بخواند موتورهای جستجوگر هم قادر به خواندن Flash نیستند بنابراین وجود Text در یک صفحه بسیار موثرتر است.

 

9-نقشه سایت(Sitemap)
اگر سایتی دارای یک Sitemap ساده باشد در به دست آوردن رتبه بهتر تاثیر بسزایی دارد، پس بهتر است سایت از طرح ساده ای برخوردار باشد.

 

10- همان طور که گفتیم استفاده از کلمات کلیدی در متن یک سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی به جای تکرار یک کلمه بهتر است از ترکیبات مختلف آن کلمه استفاده شود همچنین یک نکته مهم در این مورد قرارگیری عبارات کلیدی، در میان 25 کلمه اول هر صفحه است.

 

11-طراحی ساده و زیبا
طراحی ساده و زیبا باعث جذب بازدید کننده می شود.صفحه اول سایت تان را طوری طراحی کنید که به روشنی نمایانگرمطالب موجود در سایت باشد. عکس هایی بزرگ در سایت قرار ندهید و اگر وجود عکس ضروری است بهتر است اندازه عکس کوچک باشد و به علاوه توضیح مختصری نیز در مورد عکس وجود داشته باشد.

 

12 -از Cloaking اجتناب کنید.
اینکه صفحه ای با یک سری مطالب و ا طلاعات به موتورهای جستجوگر ارائه کنید و یک صفحه کاملا" متفاوت به User نشان بدهید Cloaking نامیده می شود این کار به نوعی فریب موتورهای جستجو گر محسوب می شود ولی موتورهای جستجو گر خیلی زود به این روش استفاده شده پی می برند و از ادامه فعالیت سایت جلوگیری خواهند کرد.

 

13 -استفاده از وبلاگ
در صورت امکان یک وبلاگ در سایت تان نصب نمائید. وبلاگ ها در سایتهای اینترنتی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و باعث افزایش آمار بازدید از سایت می شوند. به علاوه موتورهای جستجو گر خیلی سریع به فهرست بندی وبلاگ ها می پردازند.

 

14-دوره و قدمت ثبت دامنه
عامل مهم دیگر در کسب رتبه بهتر برای یک سایت میزان مدتی است که ازثبت یک Domain Name می گذرد و همچنین مدت زمانی که یک Domain Name برای آن مدت ثبت می شود. بعضی از Domain Name ها تنها برای مدت زمان 1 سال ثبت می شوند و بعضی دیگر برای مدت بیشتر( مثلا 10 سال). بنابراین وقتی می خواهید یک Domain Name ثبت کنید آن را برای طولانی ترین مدت زمان ممکن ثبت کنید.

 

15-توجه به تیتر صفحه
مهمترین جمله در هر صفحه از یک سایت، تیتر آن صفحه است. بنابراین توجه داشته باشید که هر صفحه یک تیتر منحصر به فرد داشته باشد . این مسئله برای موتورهای جستجو گر از اهمیت بالایی برخوردار است.
از آنجایی که موتورهای جستجوگر صفحات ناقص و کامل نشده را فهرست بندی نمی کنند توجه داشته باشید که همه صفحه های سایت تان تکمیل شده باشد.

 

16 -عدم کپی برداری از سایتهای دیگر
مطالب و متن سایتهای دیگر را برای سایت خود کپی برداری نکنید. این کار غیر قانونی است و موتورهای جستجوگر به سرعت متوجه آن خواهند شد و ممکن است از ادامه فعالیت سایت شما جلوگیری به عمل آورند.

 

17-عدم استفاده از صفحات تبلیغاتی
صفحاتی که صرفا" تبلیغ چیزی را می کنند در سایت خود قرار ندهید . شما به متن و اطلاعات نیاز دارید . اگر صفحه ای در سایت تان داشته باشید که صرفا" تبلیغ کننده است و متن ندارد، تاثیر منفی در رتبه شما خواهد گذاشت.

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که به طور کلی با افزایش مطالب مفید و محتوی با ارزش در یک سایت می توان به پیشرفت سایت کمک کرد.


آخرین زمان به روز رسانی:
21 آبان 1391


لیست آخرین مقالات سایت
18 دی 1391
:: هدف هکرها در سال 2013 چیست؟ ادامه ...
27 آذر 1391
:: بهترین شغل دنیای آی.تی در سال ۲۰۱۳ ادامه ...
27 آذر 1391
:: به زودی جستجو در اينترنت ۱۰۰ برابر سريعتر می‌شود. ادامه ...
8 آذر 1391
:: دامین و هاست چیست؟ ادامه ...
8 آذر 1391
:: چرا از CMS استفاده می کنیم؟ ادامه ...
28 آبان 1391
:: امکانات جدید در جیمیل کار با جیمیل را راحت‌تر کرد. ادامه ...
28 آبان 1391
:: نگاهی به نسخه دهم مرورگر Internet Explorer ادامه ...
28 آبان 1391
:: مدیریت در مرز ایمیل و هرزنامه! ادامه ...
28 آبان 1391
:: توضیحات مختصری در مورد windows 8 ادامه ...
28 آبان 1391
:: از مرورگر های قدیمی استفاده نکنید! ادامه ...
28 آبان 1391
:: المپیک فناورانه متعلق به همه است. ادامه ...
27 آبان 1391
:: HTML چیست؟ ادامه ...
22 آبان 1391
:: آیا ظرفیت اینترنت تمام می شود؟ ادامه ...
22 آبان 1391
:: CSS چیست؟ ادامه ...
21 آبان 1391
:: SEO چیست؟ ادامه ...

SamaGraph CMS (Content Management System) is a system installing on your website and give you and extreme power to manage every part of your website even the design.
With SamaGraph CMS you can manage your site pages, the way they display, member system, intli SMS system and banner, and etc .
Classify your projects, Create employees, Create task for employees, See the project process, let you customer see the project process, export project details report.
manage projects in groups, create for each project a manager or manager for a group of project.
Create you new Potential customers, log the conversations, manage appointments, manage percentage of sale, manage sales agents, report new customers, Missed cusmtomers comments.
Online SamaGraph accounting software with different parts of the Treasury, warehousing, payroll and ... .
Is suitable for small and large businesses. This software also enables you to connect your website's online shopping and your accounting.

FAQ (CMS)

How to add a signature in your emails?

More

How to add an email account in Iphone or Ipad?

More

FAQ (Follow-Up & Sale)

Is it possible to add products or services to the software?

More

Is it possible to classify the users into groups?

More

FAQ (Project Management)

Is it able for the manager to access all users ?

More

Is it able for the manager to have a report of the project progress?

More

FAQ (Online Accounting)

How is the security of the system?

More